De Rode Draad heeft diverse promotiematerialen gehad. Begin jaren negentig was dat een sleutelhanger met een condoom erin. Voor het tienjarig bestaan van de organisatie sponsorde het Aidsfonds nagelvijltjes. Het idee daarachter was: goed gevijlde nagels zouden het condoom niet kunnen beschadigen.

Spiegel met tekst: Are you looking at the person who is spending the money you make?

Spiegel met tekst: Are you looking at the person who is spending the money you make?

Vanaf 2000 deelt De Rode Draad ‘cadeautjes’ uit: via Marktplaats werden partijen goedkope miniflesjes shampoo, deodorant en pennen opgekocht. Vervolgens werden die beplakt met doorzichtige stickers van De Rode Draad. Die konden de sekswerkers tussen hun make-up spullen stoppen. De Rode Draad vrouwen meenden dat eventuele pooiers geen make-up tasjes zouden doorzoeken zodat de vrouwen materialen met het telefoonnummer van De Rode Draad konden behouden. Eenzelfde redenering gold ook voor de pepermuntjes. De Rode Draad deelde pepermuntjes uit die waren verpakt in papier met informatie over sekswerk. Dit was geinspireerd op ‘autodrop’, dropjes verpakt in grappige verhaaltjes.

Dit ging wel eens mis. Zo werden er een keer shampoos gekocht waarvan de vloeistof met geen mogelijkheid uit de flesjes te krijgen was. En de deodoranten zijn een keer ernstig gaan lekken. De veldwerkers stonken een uur in de wind.

Wanneer de veldwerkers het gevoel hadden dat ze niet met de werkende vrouwen in contact konden komen zonder ze in moeilijkheden te brengen, lieten ze de materialen achter in de damestoiletten.