In de loop der jaren heeft De Rode Draad diverse stickers de wereld ingestuurd.

 

Toelichting bij de sticker Inclusief BTW

Begin jaren negentig werd er al BTW over prostitutie geheven. Sowieso was de BTW in heel Nederland al in 1968 ingevoerd. De Rode Draad vond dat de BTW in de prijzen voor dienstverlening moest worden doorberekend. Bovendien moesten de prijzen omhoog. De meeste raamprostituees vroegen toen slechts 50 gulden voor een ‘standaardpakket’. Het streefbedrag was 75 gulden.

Sticker van De Rode Draad om klanten op btw plicht te wijzen. Ook alles inclusief condoom. Ontwerp: P.Urban

Sticker van De Rode Draad om klanten op btw plicht te wijzen. Ook alles inclusief condoom. Ontwerp: P.Urban

Een raamexploitant reageerde woedend:

Een fragment zonder verandering van spelling:

Wij vinden dat de Rode Draad zich niet uit moet geven als vakbond voor de prostitutie of jullie moeten leden werven en der stichting eraan geven.
Het niet zo zijn dat je met stichting bestuur de overheid of de klanten gaat vertellen wat er moet gebeuren dat is niet democratisch.

Toelichting andere stickers: De Rode Draad kwam vanaf 2005 steeds vaker op plekken waar men niet openlijk toegaf aan prostitutie te doen. De medewerkers deelden daar promotiematerialen uit met een sticker met ons telefoonnummer. De promotiematerialen werden steeds gewisseld, om de kans op ontdekking door de aanwezige ‘beschermers’ kleiner te maken. Het ging vooral om cosmetische producten die de vrouwen in hun make-up tasje konden verstoppen. Mannen doorzoeken immers niet gauw de tasjes met make-up rommeltjes…