In Rotterdam waren er tot  2004 enkele SM studio’s. SM of S/M staat voor sado- masochisme. Die termen zijn in 1886 voor het eerst door de psychiater Richard von Krafft-Ebing gebezigd. Hij verwees daarmee naar Markies de Sade (1740-1814) en Sacher- Masoch (1836-1814) Krafft-Ebing beschreef masochisme in zijn werk Psychopathia sexualis. Uit de titel van het boek valt al af te leiden dat hij het als ‘ziekte’, als een afwijking beschouwde. SM wordt nu niet meer als een ziekte gezien, maar als een variant in de erotiek waarin het spelelement en de onderlinge afspraak centraal staan.

In de 17de eeuw vond men ‘flagellatie’ een grote vuiligheid maar het gebeurde wel. [I]Pol, van de  In de 18de eeuw was een stel uit  Leiden naar Amsterdam getogen om aldaar een huis voor die specialiteit te exploiteren. [II]Noordam, 1997 Gespecialiseerde SM huizen zijn in de jaren zeventig, als een subcategorie van seksclubs ontstaan. Het werd populair toen aids een discussiepunt werd en SM een alternatief was waar amper seks bij te pas kwam. Ook besteedden de meesters en meesteressen veel aandacht aan het hygiënisch houden van hun ‘arsenaal’. Vrouwelijke klanten zijn er meestal ook welkom.

Uit een verslag uit 2002 van zo’n SM studio in Rotterdam:

‘We gaan een zwart geverfde trap af. Aangekomen in het halletje dat smaakvol was ingericht,

‘ Alleen massage’, maar later heeft dit Rotterdamse bedrijf een vergunning gekregen als seksbedrijf

zagen we een echte ouderwetse schoolbank met inktpotje en al. Daarop stond een pinapparaat. (…) Aan de andere kant van het halletje is er een ‘nursery room ‘compleet met gynaecologische stoel. Of de meesteres ook klysma’s toedient? Ja. Het rook er ook naar ontsmettingsmiddel.  Het was een erg tot de verbeelding sprekende ruimte die ze met zorg ingericht hadden. Alle ruimtes waren met zorg en gevoel voor esthetiek ingericht.

Om een onbekende reden is een bezoek aan een SM studio niet meer populair. Veel SM studio’s zijn massagesalons geworden.

Massage

In de periode tussen de twee wereldoorlogen gingen massagesalons als dekmantel voor prostitutie fungeren. Aan de buitenkant kon men niet zien wat voor soort diensten er in het betreffende bedrijf werden aangeboden. Deze zaken werden meestal gerund door een madame of een echtpaar. Men adverteerde in de blaadjes De Zwarte Kat en Pan. Toen die periodieken verboden werden, gooide men pamfletten in auto’s die toen nog vaak open waren. Uit die tijd stamde de ‘geheimtaal’ voor bepaalde seksuele handelingen zoals Franse massage (orale seks) en Grieks(anaal) en dergelijke, met dien verstande dat Russische massage toen SM heette en nu het geslachtsdeel tussen de borsten schuiven betekent. [III]Stemvers, 1985

De massagesalons voldoen nu aan een vraag naar ‘wellness’ achtige prostitutie van klanten die hun rijbewijs niet meer op het spel wilden zetten met champagneconsumptie. Massage past ook in de gezondheidscultus. Erotische massage valt echter onder prostitutiewetgeving, krachtens een uitspraak van een Haagse rechter van 19-12-2008: ‘Een sensuele oliemassage waarbij de masseuse naast het standaard masseren met de handen haar hele lichaam gebruikt, een zogenaamde body to body massage, betreft een seksuele handeling.’ Dat geldt ook voor het leveren van een handmatig hoogtepunt  (happy ending). In 2010 hebben we in Rotterdam zes salons geteld, waarvan er twee Thais waren.

Voor (bedrijfsmatig aangeboden) seksuele therapie geldt hetzelfde als voor erotische massage. Dit soort new-age achtige voorzieningen wordt ook wel in massagesalons aangeboden onder namen als Tantra. Sommige minder spiritueel angehauchte collega’s noemen de werkers in deze subbranche ‘zweefteven’.

Bronnen

Sietske Altink

Terug naar de inhoudsopgave van het boek

Noten

Noten
I Pol, van de
II Noordam, 1997
III Stemvers, 1985