Foto S.Bokelman

Foto S.Bokelman

Tussen de twee wereldoorlogen gingen massagesalons als dekmantel voor prostitutie fungeren. Ze werden meestal gerund door een madame of een stel. Aan de buitenkant kon men niet zien wat voor soort diensten er in het betreffende bedrijf werden aangeboden. Men adverteerde in de blaadjes De Zwarte Kat en Pan. Toen die periodieken verboden werden, gooide men pamfletten in auto’s die in deze periode vaak nog open waren. Uit die tijd stamt de ‘geheimtaal’ voor bepaalde seksuele handelingen als Franse massage (orale seks) en Grieks en dergelijke, met dien verstande dat Russische massage toen SM en nu  het geslachtsdeel tussen de borsten betekent. (Stemvers, 1985)

Nog steeds bestaan er massagesalons die in feite gewone privéhuizen zijn. Ze hebben meestal een vergunning als prostitutiebedrijf. Vanaf 2005 valt een toename van het aantal salons voor erotische massage te constateren. Ze voorzien in de vraag van klanten die meer in ‘wellness’ zijn geïnteresseerd dan in het rode pluche en in het champagne drinken in de clubs. In deze salons, die vaak een moderne uitstraling hebben, werken soms masseuses die soms een new age- achtig aanbod hebben zoals Tantra en hot stonemassage. Sommige exploitanten en masseuses ontkennen dat hun aanbod iets met prostitutie te maken heeft.

Achter de balie een noordeling met hoog rode konen, lezend in een Bouquetreeks- achtig boekje, onderuit gezakt voor een haag van kleine en grote badhanddoeken. Nou van de Rode Draad had hij natuurlijk gehoord en was alleen een organisatie, een belangen behartiger voor prostituees. Wat wij nou hier kwamen doen.(…) In de discussie die volgde ontkende hij niet dat er iets als erotisch verkeer in zijn massagesalon voorkwam. Hij riep er een dame bij die een soort RSI heeft opgelopen. “Als ik ’s avonds thuis kom en ik heb pijn in mijn polsen van het werk en mijn lijf doet zeer en ik ben kapot van het lange staan, is dat heel wat anders dan alleen maar je benen wijd doen”. (11 december 2001, massagesalon 2001) (NB: In oktober 2012 krijgt dit bedrijf een vergunning als prostitutiebedrijf)


In sommige bedrijven laat men het in het midden. Zo kreeg De Rode Draad in 2006 als antwoord op de vraag of er iets meer kon: “Iedere spier wordt hier gemasseerd, ongeacht de reactie”.

Bij betrokkenen heerst enige verwarring over wanneer seksuele dienstverlening begint of eindigt. Op de massagesite beweert een klant bijvoorbeeld dat het in een bepaald bedrijf niet om erotiek gaat, maar dat Body to Body  (naakt op de klant liggen) bespreekbaar is.

Het is volstrekt onduidelijk wat er van de medewerkers van de massagesalons wordt verwacht; kan een exploitant van een vrouw die zich meldt enige proeve van bekwaamheid op het gebied van massage eisen?

In 1998 bepaalde de rechtbank in Maastricht al dat dit soort massagesalons onder het toen nog geldende bordeelverbod viel. Volgens de rechter had erotische massage hetzelfde doel als prostitutie: seksuele handelingen tegen betaling bieden. Seksuele gemeenschap is daarbij niet noodzakelijk. (Limburger 14-2-1998)

In 2008 werd dit  bevestigd. (Uitspraak rechter Den Haag, 19-12-2008) ‘Een sensuele oliemassage waarbij de masseuse naast het standaard masseren met de handen haar hele lichaam gebruikt, een zogenaamde body to body massage, betreft een seksuele handeling.’ Het leveren van een handmatig hoogtepunt (happy ending)  is ook een seksuele handeling. Voor (bedrijfsmatig aangeboden) seksuele therapie geldt hetzelfde als voor erotische massage.

Thaise salons

Tot ongeveer 2005 zijn er vooral Thaise salons te vinden in Rotterdam. In 2006 zien we ze overal in Nederland ontstaan en weer verdwijnenUit het onderzoek van de Rode Draad  naar Thaise salons blijkt dat niet iedereen dezelfde grenzen trekt. Veel Thaise masseuses zien alleen geslachtsgemeenschap als seks. Enkele voorbeelden:

De twee Thaise vrouwen vertellen dat ze hier masseren. Een beetje traditioneel en een beetje erotisch met hoogtepunt. De vrouwen noemen dit echter geen seks.

Een vrouw die in vele salons heeft gewerkt, beweert dat er in de traditionele salon ook aan seks wordt gedaan. De baas wil het nooit weten maar het gebeurt in een speciale ruimte. De klanten die intiem willen moeten hun condoom buiten weggooien. De vrouwen werken graag in de traditionele salons omdat ze alle extra’s  (20-30 euro) voor zichzelf kunnen houden.

Een oudere vrouw in een sexy jurkje doet open. Ze bezweert ons dat ze alleen traditionele massage doet. Ze wil camera’s ophangen om vrouwen die stiekem iets anders doen te kunnen betrappen. De vrouw trok later een design massageschort over haar jurkje heen. Het huis is ruim voorzien van echte massagespullen. De helft van de klanten zijn vrouwen. Ook stellen komen er.  De vrouw zegt dat ze geen slechte dingen wil. Overigens vermeldt de Thaise massagesite dat er iets meer mogelijk is.

Een indicatie voor echte traditionele massage is de inrichting van de salon. In Thailand is het gebruikelijk dat er meerdere mensen in één ruimte worden gemasseerd. Een interieur met meerdere hokjes voor massage vormt een aanwijzing voor seksuele dienstverlening. Maar meer dan een aanwijzing is het ook niet. Mogelijk vinden Nederlandse klanten van traditionele masseurs het niet prettig om in aanwezigheid van anderen een behandeling te ondergaan. Voor de masseurs is traditionele massage een vermoeiende bezigheid. Sommige vrouwen die de technieken beheersen verzorgen liever een handmatig hoogtepunt, wat veel minder inspannend is. Dat vrouwelijke klanten dit energiebesparende alternatief niet voorstellen, maakt hen minder geliefd als klant.

Enkele Thaise vrouwen die uitdrukkelijk traditionele massage beoefenden, klaagden erover dat klanten soms probeerden hun hand zodanig te manipuleren dat ze hun geslacht moesten aanraken. Zij vonden dat Nederlanders niets snappen van Thaise massage en het verschil tussen ontspanningsmassage en seks niet kennen. Voor de vrouwen in een traditionele salon is het prettig dat ze de extra’s die ze verdienen met de happy ending  (handmatig hoogtepunt) – in tegenstelling tot in de erotische Thaise massagesalons- zelf kunnen behouden. Daar is het namelijk bij de prijs inbegrepen. De slechte verdiensten en de zwaarte van het werk in de traditionele massage zijn de oorzaken dat vrouwen overgaan tot seksuele dienstverlening. De druk vanuit de klanten die denken dat Thaisen seksueel beschikbaar zijn omdat ze uit het land van de seksreizen komen speelt mogelijk ook een rol.

Het komt nogal eens voor dat de exploitant keihard beweert dat de vrouwen die aan seksuele dienstverlening doen, ontslagen zullen worden. In dat soort gevallen wentelt hij de schuld af op de vrouwen die er werken. Dat geldt ook voor het bedrijf waar de eigenaresse overweegt camera’s in de werkruimte op te hangen.

De laatste jaren is er een enorme toename van Chinese salons.