Etalagepoppen als sekswerkers verkleed in glazen kisten. (kunstproject)

Net als in andere havensteden had de aanwezigheid van prostitutie in Rotterdam te maken met de haven. Maar met de komst van containervervoer veranderde dit.  De havens waren niet diep genoeg en de schepen bleven op afstand van de haven. Ze bleven ook korter want door technische ontwikkelingen ging het laden en lossen sneller dan voorheen. Zeelieden kwamen nauwelijks meer aan wal.Daardoor heeft de  prostitutie zich eind jaren zestig en in de jaren zeventig los gezongen van de havenactiviteiten.

In andere steden, bijvoorbeeld in Gouda en Amsterdam zat de prostitutie eeuwenlang op dezelfde plek. In Rotterdam is dat daarentegen altijd aan verandering onderhevig geweest. Begeleid door het gedreun in de havens, het bulderend geraas van het bombardement en de klappen van de sloophamer ging de prostitutie aan de wandel…

De rosse buurt bij de Schiedamsedijk is door de Duitsers gebombardeerd. De Polder of de Zandstraatbuurt is door toedoen van lokale politici gesloopt. Katendrecht is ontruimd, onder andere om stadsvernieuwing mogelijk te maken. Tegenwoordig zouden we dat gentrificatie noemen,, dat wil zeggen dat ze sociaal en economisch opgewaardeerd zijn. Deze eeuw levert daar ook voorbeelden van. In 2015 kwam in Rotterdam op de voormalige tippelzone, de Keilewerf in bedrijf, een loods waarin kunstenaars hun creativiteit konden en kunnen botvieren. Aan de Keileweg is tevens een nieuw winkelcentrum gevestigd.  Naast de Nieuwe Binnenweg, Katendrecht en het Scheepvaartkwartier (animeerbars) is de Keileweg, de vierde  rosse buurt in Rotterdam die dit proces heeft ondergaan.

Betekent dit dat de dagen van de georganiseerde prostitutie zijn geteld? Het is in ieder geval een mythe dat prostitutie altijd dezelfde omvang behoudt. In de jaren zeventig van de vorige eeuw nam het toe; nu neemt het weer af. Verboden hebben daar geen invloed op maar bepalen wel de uitingsvorm en de omstandigheden van de mensen die erin werken.

Wel zijn invloeden van buitenaf zoals nieuwe uitvindingen van belang. We hebben dat gezien voor het fornuis, de telefoon, de auto, de trein, het vliegtuig, de mobiele telefoon, de computer en het internet. Door de opkomst van de confectie-industrie is de schuldslavernij voor kleding niet meer een van de grootste problemen voor sekswerkers. De dagbladpers bood mogelijkheden tot adverteren en fotografie vergemakkelijkte reclame- activiteiten. Voorlopig sluitstuk in dit rijtje zijn de dating- apps. Waarom zou je betalen als zoveel mensen gratis seks aanbieden op bijvoorbeeld Tinder?[I]Timmermans, 2017 Overigens wordt  er door die dienst stevig ingegrepen als blijkt dat iemand ‘commercieel’ aan het daten is. Betaalde seksuele dienstverlening zal altijd wel blijven bestaan maar verandert van omvang en aard. Wie weet wat seksrobots gaan opleveren…

De gevolgen van de vrouwenemancipatie voor het uitgaansleven en de wijze van zaken doen worden steeds meer zichtbaar. Het is tegenwoordig niet meer gebruikelijk om een zakelijke overeenkomst in een bordeel te beklinken. Veel zakenpartners zijn immers vrouwen. Mannen kunnen zich ook niet meer met goed fatsoen bij een sekswerker beklagen dat ‘hun vrouw niets wil’. Het seksuele repertoire van de vrouw is de laatste tijd behoorlijk uitgebreid. Maar ook op gendergebied is de diversiteit toegenomen: travestie, shemales enz. De laatste jaren lijkt er een toename van de vraag naar gigolo’s te zijn, mede door toedoen van het internet.

Vanaf de jaren tachtig deed Rotterdam pogingen een humaan prostitutiebeleid te ontwerpen en met sekswerkers in gesprek te gaan. Rotterdam ging nog niet zover dat er alleen beleidswijzigingen werden doorgevoerd als sekswerkers er het mee eens waren, zoals het geval is in de hemel van de decriminalisering: Nieuw-Zeeland. Maar zoals een Rotterdams gezegde wil: alle kleine beetjes helpen zei de muis en pieste in de Maas.

Sietske Altink

Terug naar de inhoudsopgave boek

Noten

Noten
I Timmermans, 2017